Kiállítások

2022 szeptember

Divertimento

Gyere, Mici!

Mondja, megragadja a kezemet, és levisz a műtermébe, ahogyan már azelőtt rengetegszer. Az alagsor zsúfolásig tele van skiccekkel, szanaszét heverő olajfesték tubusokkal, ecsetekkel, ceruzákkal, krétákkal, vásznakkal, félbehagyott művekkel, ötletekkel.

Ma is imádok lemenni hozzá, pedig már nem vagyok az a pici gyerek, aki aldis sajtos rudakat majszolva firkált a papa vázlatos füzeteibe. Vagy lehet mégis.

Úgy állunk az állványon lévő festmény előtt, mint két vigyorgó kölyök.

Sokszor visszagondolok arra a pillanatra, amikor a papa először látta meg eredetiben a kedvenc képét, a Shalott kisasszonyát. Nem szólt semmit, csak egy sóhajtás kíséretében leült a kép elé. A kép elé, amit rengeteg albumban látott már, és amit annyira szeret, hogy megfestette a másolatát is, és amelynek a történetét előszeretettel meséli el nekünk újra és újra.

És ott lógott előttünk a festmény, amit már mind jól ismertünk.

Mindig csodáltam, ahogy a papa fest. Volt olyan, hogy beültem mellé, csak azért, hogy nézzem, ahogy órák hosszat dolgozik. Szerettem, hogy az ecset vásznon való súrlódása volt az egyetlen nesz, ami megtörte a csendet.

A papa miatt szerettem bele a festészetbe. Ugyanis végtelenül szórakoztató tud lenni, ahogyan mesél a művészettörténetről. Vagy, amikor tanulmányozza, hogy melyik akvarellfestékből hányféle árnyalatot tud létrehozni.

Olyasmi érzés ezt az egész folyamatot végig nézni nekem, mint a nagyapámnak a Shalott kisasszonyát látni. Mintha ő lenne az én John William Waterhouse-om, aki az eredetit megfestette.

– Na, mit gondolsz? – zökkentett vissza a jelenbe. Még mindig az új képe előtt állunk. Hasonlóan csillogó pillantást kaptam, mint Shalott kisasszony.

– Ez csodálatos, papa!

Dolák-Saly Dorka

Kurucz-ferenc-festmenyek-divertimento-2022 (2)
Kurucz-ferenc-festmenyek-divertimento-2022 (7)
Kurucz-ferenc-festmenyek-divertimento-2022 (9)
Kurucz-ferenc-festmenyek-divertimento-2022 (10)
Kurucz-ferenc-festmenyek-divertimento-2022 (11)
Kurucz-ferenc-festmenyek-divertimento-2022 (12)
Több kép betöltése

End of Content.

2019 március

Árnyak és árnyékok

Milyen lenne a világ, ha az emberek egyik pillanatról a másikra eltűnnének belőle?

A patak ugyanúgy szaladna, a tóban a fák tükröződnének ezután is, az elhagyott csónakok lebegnének a vízen, a sziklák pedig, mint a házfalak, állnának rezzenéstelenül, amíg csak le nem bontja őket szép lassan a szél.

A horgászok is csak fantomok, épp csak derengenek, és lassan feloldódnak a tájban, ahogy a többiek.

Szó sincs apokalipszisről vagy apokalipszis utánról. Nem történt leszámolás, nem volt dögvész vagy háború, az ember nem kipusztult, inkább elveszett, eltűnt a képekről, elillant, csak a nyomai maradtak meg annak, amit épített, amit készített, amit használt, amit látott és amit érzett.

Nem egyszerűen tájképek ezek a festmények, hanem az élet metaforái.

Egy élete, amely, ha el is tűnik, mégis eleven marad. Fába, fűbe, földbe, kőbe, levegőbe szórva szét lényegét.

A táj emlékezik, megőrzi a múltat. 

Akárcsak a művész, aki zenébe, színbe, ecsetvonásba és papírra menti, ami menthető.

Milyen lesz a világ nélkülünk, mégis velünk?

Ilyen.

Kurucz Adrienn

kurucz-ferenc-festmenyek-2021 (7)
kurucz-ferenc-festmenyek-2021 (8)
kurucz-ferenc-festmenyek-2021 (9)
kurucz-ferenc-festmenyek-2021 (10)
kurucz-ferenc-festmenyek-2021 (11)
kurucz-ferenc-festmenyek-2021 (12)
Több kép betöltése

End of Content.

2017 augusztus

Nem melllesleg

Amikor kisgyerek voltam, azt hittem, az az (egyik) legfontosabb különbség a nők és a férfiak között, hogy utóbbiak jól tudnak rajzolni.

Ezt abból gondoltam, hogy az én apám jól tudott.

Mellesleg, mert még ezer más dologhoz is értett – jaj, lehet, nem egy lánygyereknek kellene megírni ezt a kis dolgozatot, mert ha belelendül, rosszabb, mint egy szerelmes rajongó.  

Na, mindegy… Szóval beszéljünk a melleslegről – mert a képzőművészet csak az volt, csak az tudott lenni apámnak vagy ötven éven át. 

Az iskolában a könyveit pingálta tele. Rajzolt az órákon, a szünetben, a leckeírás alatt. A tanítójának szerencsére volt annyi esze, hogy hagyta. )Miért is ne hagyta volna, kitűnő tanuló volt amúgy.)

A tehetsége sosem volt kétséges, de hogy művészként el tud-e tartani egy családot, az már nem volt egyértelmű. Úgyhogy választott egy biztonságosabb utat, hogy a családot választhassa.

Az anyja húszévesen maradt magára. Felnevelte őt és támogatta a család időseit is, apám tudta, mekkora teher volt ez egy fiatal nőnek a háború után. Nem akart újabb nehézséget okozni, stabil kenyérkereset után nézett érettségi után, és a főiskolát – a művészeti helyett a kereskedelmit – már munka mellett végezte.

Így lett marketinges, így lett cégvezető.

A festés pedig lett a mellesleg.

Aztán már az se.

Mert megnősült, gyerekei lettek, nem volt már hely, sem idő az alkotásra. Kellett minden másra, mások kelengyéjére.

Hogy hiányzott-e neki az ecset meg a grafit? Nem tudom, sose mondta. Talán rajzolni lerajzolta volna, ha.

Hogy a készség maradt, és nem csak biciklizni nem felejt el az ember, az azért látszott: mellesleg fel-fel skiccelt ezt-azt, gyártott nekünk papírból katonát, lovat, sárkányt, faragott egész várost fából, hát innen vettem, hogy ez, amolyan fiús dolog. Közben persze, nem, csak az én apámmal járt ez csomagban, de azért gyanútlanul mégis hozzámentem végül egy rajztanárhoz – igaz, szakálla nincs – ennyit az apákról meg a lányokról meg a rajztanárokról. 

No, de visszakanyarodva hősünk történetéhez, úgy ötvenéves kora táján kitalálta az én apám, hogy megint festeni kezd.

A pingpongasztal helyébe – „úgyse használjátok” – került az állvány, rá a vászon, nekilátott.

Persze csak mellesleg, mert közben dolgozni is kellett sokat, de azért anyámmal akkor már zsonglőrködtek úgy az időkkel, hogy maradjanak lehetőleg mindennap órák, időnként egész délutánok a képekre.

És eltelt sok-sok év.

Született több száz kép, kiállítások nyíltak és zártak, tele a pince és a padlás festményekkel, lettek rajongók, gyűjtők, drukkerek.

A mellesleg eszmélt, önmagára talált, kibontakozott – és idővel piszok sok munka árán végre nem mellesleggé válhatott.

Az újrakezdés húszéves évfordulóján – ami egyben apám hetvenedik születésnapjának éve is – Pestimrén nyílik kiállítás a képekből. Apu innen indult, itt nőtt fel, innen származik 23 évnyi emléke, ide járt vissza látogatóba a családhoz, amelybe született, itt kapta az első festőkészletét a nagyapjától, ide kötik azóta is élő-újraélesztett barátságai.

Mindenkinek van egy pont az életében, amikor haza akar menni és kész.

Akkor is, ha már nincs hova.

Vagy nem tud.

Vagy nem lehet.

Dorkát az Óz a nagy varázsló című mesében egy cipő repíti haza, és az a varázsige, hogy „mindenütt jó, de a legjobb otthon.”

Apámnak tuti nincs piros, csillogó cipője, és abban sem vagyok biztos, hogy szereti ezt a mesét azok után, hogy miattam éveken át hallgatnia kellett végtelenítve bakeliten, mindenesetre Óz büszke lenne rá, nem kellett neki léghajó se, egyszerűen (vagy hát nem is olyan egyszerűen) hazafestette magát Pestimrére, ami egy külső szemlélőnek talán pont olyan kopott és unalmas mint Kansas, valaki mégis mindig, mindig odavágyik.

Kurucz Adrienn 

kurucz-ferenc-2017 (7)
kurucz-ferenc-2017 (8)
kurucz-ferenc-2017 (9)
kurucz-ferenc-2017 (10)
kurucz-ferenc-2017 (11)
kurucz-ferenc-2017 (12)
Több kép betöltése

End of Content.

© 2025 Minden jog fenntartva.

A honlapon található képek Kurucz Ferenc festőművész szellemi tulajdona, sokszorosításuk, felhasználásuk engedélyhez kötött.

Adatvédelmi tájékoztató